Wat vinden de leden van Provero?
In de kamerbrief (23 april jl.) van de minister van BZK, drs. K.H. Ollongren, valt te lezen: “In een bestuurlijk overleg op 21 april 2021 heb ik met mijn bestuurlijke partners indringend gesproken over de voortgang van de implementatie van de Omgevingswet. Ik heb daarin geconstateerd dat alle partners nog steeds pal achter de bedoeling van de Omgevingswet staan. Ik heb daarin echter ook geconstateerd dat er extra tijd nodig is om tot definitieve besluitvorming te komen over de datum waarop de Omgevingswet verantwoord in werking kan treden.”
Daarnaast schrijft de Minister in dezelfde brief over de noodzakelijke voortgang op 5 minimale criteria: “De voortgang op de vijf minimale criteria voor inwerkingtreding is leidend om tot een beeld van de voortgang van de implementatie te komen. Deze criteria liggen op het kritieke pad voor inwerkingtreding. Voor elk minimaal criterium zijn drie sporen die bepalend voor het kritieke pad, te weten: de landelijke voorziening van het DSO (DSO-LV), de software van de softwareleveranciers en de implementatie bij de bevoegde gezagen.” En: “De komende periode moet blijken of de inzet van tijdelijke alternatieve maatregelen voldoende ruimte biedt om het kritieke pad gericht op inwerkingtreding per 1 januari 2022 af te lopen.”
Kortom, de Minister houdt het nog even spannend voor het gehele werkveld. Hoe kijk jij aan tegen de (on-)wenselijkheid van wederom uitstel van de invoering van de Omgevingswet? Hierover heeft Provero een korte enquête gehouden die via de nieuwsbrief bekend is gemaakt. Na een week hebben twintig leden de enquête ingevuld. Dit levert het volgende eerste beeld op met betrekking tot de datum inwerkingtreding. U kunt nog tot 25 mei a.s. reageren op de enquête!
- 65% van de respondenten acht uitstel van de datum inwerkingtreding noodzakelijk, 18% vindt het gewenst en 12% acht uitstel van de datum inwerkingtreding ongewenst, 5% vindt het nog te vroeg om hierover te oordelen.
- 59% van de respondenten geeft in geval wordt overgegaan tot uitstel van de inwerkingtreding de voorkeur aan een uitstel van 12 maanden, 29% spreekt de voorkeur uit voor 6 maanden, geen van de respondenten kiest voor uitstel met 3 maanden en 12% vindt het te vroeg om hierover te oordelen.
- 94% van de respondenten vinden uitstel van de inwerkingtreding een prima idee en 6% vindt het een slecht idee.
De toelichting op de antwoorden is hieronder in willekeurige volgorde weergegeven om een idee te krijgen van de ideeën die er leven.
“De STOP-TPOD standaarden zijn nog niet (eens) af. Dat betekent dat software voor bevoegde gezagen letterlijk nog in ontwikkeling is. Van het beoogde oefenjaar is al een groot deel voorbij. Voorkom dus gepruts met Tijdelijke Alternatieve Maatregelen en gebruik 2021 om het digitaal stelsel in vol breedte af te maken en te testen. 2022 kan dan het oefenjaar worden.”
“Het DSO moet werken en afspraken over Kosten van transitie voor gemeenten moeten zijn gemaakt.”
“Omdat het DSO nog niet gereed is en veel gemeenten meer voorbereidingstijd nodig hebben én nog veel plannen onder de huidige wetgeving voorbereiden op dit moment.”
“De invoering van de Omgevingswet een chaos gaat worden. Afstel van de wet is een nog betere optie.”
“Er nog zoveel onbekend/onduidelijk is”
“De gehele implementatie (kennis en werken met de software) kost meer tijd dan verwacht”
“afstel nog beter.”
“Digitale stelsel is niet gereed. In het algemeen is er mi. ook geen stelselherziening nodig voor de doelstelling van de wet. Dus pleit voor afstel, ipv uitstel.”
“het merendeel van de gemeenten er nog niet klaar voor is. En ik denk dat adviesbureaus zich ook nog onvoldoende aan het oriënteren zijn op wat de Omgevingswet voor hen betekent. Komt bij dat zij nog niet eens toegang tot de oefenomgeving DSO hebben, terwijl zij straks ook geacht worden hiermee te kunnen werken.”
“Veel software nog niet gereed, of werkt nog niet goed in de keten. Daarnaast vele medewerkers/bestuurders nog lang niet klaar voor Ow”
“Uitstel van de invoering van de Omgevingswet is geen ‘prima idee’, maar wel noodzakelijk omdat er nog te veel zaken niet goed geregeld zijn Laten we pas met een nieuwe datum komen als alles echt goed geregeld is.”
“Er is nog teveel onzekerheid over de technische stabiliteit van het DSO. Er is nog te weinig ervaring met het beoordelen van de kwaliteit van de aanvraagformulieren/toepasbare regels in het DSO. Overheden hebben nog te weinig tijd vrij kunnen maken om intensief te oefenen.”
Comments are closed.